Tel. +48 518 833 827 | +48 661 603 105

najlepszy fryzjer w warszawie!           dokonaj rezerwacji online 

wypadanie włosów po porodzie

Wypadanie włosów po ciąży – jak temu zaradzić?

Właśnie zostałaś mamą i rozpoczynasz nowy etap w swoim życiu? Gratulujemy! To zdecydowanie piękny czas. Tylko pewna kwestia zakłóca Twój spokój…. wcześniej, podczas ciąży piękne i gęste włosy, teraz po porodzie zaczęły nadmiernie wypadać. Martwisz się i zastanawiasz jakie mogą być tego przyczyny? Spieszymy z pomocą i podpowiadamy jak temu zaradzić!

Niestety z problemem wypadania włosów po porodzie boryka się wiele kobiet. Choć to zjawisko może budzić w nas niepokój, nie ma co wpadać w panikę. Przede wszystkim należy poznać jego przyczyny, by skutecznie się z nim rozprawić.

Dlaczego po porodzie wypadają włosy?

Pamiętaj, że nie tylko po urodzeniu dziecka wypadają włosy. Średnio każdego dnia tracimy ich około 100, podczas codziennych czynności takich jak mycie, szczotkowanie, czy zakładanie czapki. Dzieje się tak dlatego, że cykl życia naszych włosów trwa od 2 do 7 lat. W okresie tym przechodzą od fazy wzrostu włosa (anagen), poprzez fazę zanikania (katagen), aż po fazę wypadania (telogen).

fazy wzrostu włosa

U zdrowego człowieka około 90% włosów znajduję się w fazie wzrostu, a około 10% w fazie zanikania i wypadania. Tak więc wypadanie włosów to zupełnie naturalne zjawisko.

Jednak problem nadmiernego wypadania włosów może pojawić się gdy w naszym organizmie zachodzą zmiany np. hormonalne. Tak jak w przypadku kobiet po porodzie.

Często około trzeciego miesiąca połogu, kobiety zaczynają obserwować u siebie nadmierne wypadanie włosów. Wcześniej gęste i pełne blasku włosy zaczynają wypadać garściami. Takie zjawisko dotyka około 40% mam. Dlaczego?

Przyczyny wypadania włosów

Podczas ciąży poziom estrogenów jest podwyższony, dzięki czemu mieszki włosowe nie przechodzą w fazę zanikania (katagenu). A co za tym idzie – włosy nie wypadają i jest ich znacznie więcej. Niestety około trzech miesięcy po porodzie, poziom estrogenu zaczyna spadać, przez co włosy stają się słabsze, matowe i zaczynają gwałtownie wypadać. W tym czasie możesz stracić od 20% do 30% włosów. Nie przejmuj się, wśród nich są te kosmyki, które po prostu wcześniej nie wypadły i te, które i tak wypadłyby dokładnie teraz. To właśnie przez ich kumulację w jednakowym czasie, masz wrażenie że tracisz więcej włosów.

Na szczęście zjawisko nadmiernego wypadania włosów po ciąży, zwanego też łysienia poporodowego jest przejściowe. 

Kiedy mija łysienie poporodowe?

To jak szybko uporasz się z łysieniem poporodowym jest sprawą indywidualną, tak jak sama ciąża, poród i czas połogu. U niektórych kobiet proces ten trwa krótko i nie jest specjalnie zauważalny. Z kolei inne wpadają w panikę na widok sporej ilości włosów pozostawionych na szczotce. Tak naprawdę do roku czasu po porodzie wszystko powinno się unormować. Jednak trwa to trochę dłużej, jeśli karmisz piersią. Wtedy nasz organizm produkuje wyższe stężenie prolaktyny, która występująca w dużej ilości przyczynia się do wypadania włosów.

Tylko spokój może nas uratować!

Pamiętaj, że stres zwiększa produkcję prolaktyny nawet u kobiet, które nie karmią piersią. Stąd też obserwacja wydłużonego okresu wypadania włosów u kobiet cierpiących na depresję poporodową. 

przyczyny łysienia poporodowego

Jak zapobiec wypadaniu włosów po porodzie?

Przede wszystkim zwróć uwagę na swoją dietę. Wiele mam, które decydują się na karmienie piersią ucieka się do diety eliminacyjnej. Rezygnują z wielu pełnowartościowych składników, bo boją się że będą one miały alergiczny wpływ na ich dziecko. Jest to błędem, ponieważ podstawą do eliminacji pewnych produktów, jest tylko nadwyrężona reakcja pokarmowa u noworodka. Warto wiedzieć, że w okresie karmienia piersią należy unikać tylko wybranych składników, takich jak: surowych jaj, niepasteryzowanego nabiału i surowego mięsa.

Aby Twoje włosy nabrały dawnej witalności też potrzebują wielu witamin i składników mineralnym. Są to między innymi:

  • Witamina H (biotyna) – znajdziesz ją zarówno w wątróbce wołowej, sardynkach, jak i orzechach włoskich, migdałach i kalafiorze.
  • Witamina B5 – kwas chlebowy, który jest także źródłem wielu witamin z grupy B, otręby pszenne, brązowy ryż i pełnoziarniste pieczywo.
  • Witamina E – występuje w oleju rzepakowym, oliwie z oliwek, papryce, natce pietruszki, szpinaku, marchwi, czosnku, sałacie i brukselce.
  • Krzem – chleb razowy i….. pokrzywa, którą warto dodawać do wszelkich sałatek. Jest też świetnym składnikiem wielu domowych odżywek, które wzmacniają włosy. 
  • Magnez – oprócz gorzkiej czekolady znakomitymi źródłami magnezu są pestki dyni, orzechy nerkowca, orzechy włoskie, orzechy brazylijskie, kasza gryczana, natka pietruszki i koper.
  • Miedź – wody mineralne, ale także gorzkie kakao.
  • Żelazo – mięso czerwone, a szczególnie podroby (serce, wątroba).

Za bogatą i zróżnicowaną dietę, nie tylko włosy będą Ci wdzięczne! Będzie ona miała także wpływ na cerę, paznokcie i Twoje dobre samopoczucie. Dbaj o siebie, a będzie to z korzyścią dla wszystkich.